SEJARAH ASAL USUL MASYARAKAT
KADAZANDUSUNMELALUI SUMBER LISAN (CERITA) DAN FORUM
PRAKATA
Kepada
para pembaca, hasil nukilan dan tulisan dalam artikel inibadalah dipetik dan disesuaikan
oleh penulis daripada forum-forum yang ada dinyatakan sumber-sumbernya dan
tidak melalui kajian yang mendalam. Tujuan penulisan ini hanyalah untuk menghimpunkan
pendapat umum tentang sejarah asal usul Masyarakat Dusun dan Kadazan
(KadazanDusun) ke dalam satu Penulisan yang lebih mudah dibaca, agar setiap
orang dapat memikirkan logik dan kebenarannya.
1.0 PENGENALAN
KADAZANDUSUN
merupakan kumpulan etnik (bumiputera) yang terbesar di Negeri Sabah. Masyarakat
ini merupakan golongan petani, tetapi dengan perkembangan sosio-ekonomi yang
dicapai olehnegara Malaysia sekarang, masyarakat ini beransur-ansur beralih ke bidang
perkhidmatan, perniagaan dan pertanian moden. Sebelum Sabah merdeka melalui
Malaysia, masyarakat Kadazandusun dikenalisebagai Dusun, iaitu nama yang diberi
oleh orang luar kepada mereka.Setelah mencapai kemerdekaan, mereka menggunakan
nama"Kadazan"secara rasmi sebagai identiti mereka. Tetapi, oleh
'kerana masih terdapat etnik dari pedalaman yang berpendirian mendukung
identiti"Dusun", istilah "Kadazan" dan
"Dusun"dipersatukan menjadi"Kadazandusun" untuk memupuk dan
menyatupadukan semangat"kesatuan" di kalangan mereka.
Banci
pada tahun 1991 menunjukkan bahawa dari jumlah 1,8 juta orang penduduk Sabah,
terdapat 372;089 orang Kadazandusun. Anggaran jumlah penduduk Kadazandusun pada
tahun 1994 bertambah menjadi 433,600 orang, yang mana ianya terbahagi dalam dua
kumpulan etnik iaitu Kadazandusun dan Murut. Sebilangan besar dari mereka
terdapat di daerah Penampang, Putatan, Kawang, Papar, Kimanis, Bongawan,
Beaufort, Kuala penyu, Tuaran, Tamparuli, KotaBelud, Kota Marudu, Kudat. Pitas,
LabukSugut, Paitan, Telupid, Ranau,Tambunan, Keningau, Tenom, Sook, Pensiangan
dan Ulu Kinabatangan.
Menurut
Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah(KDCA) dan di dalam perlembagaannya, Kadazandusun
merujuk kepada empat puluh etnik seperti berikut: Bonggi, Lingkabau, Nabai, Tatana,
Bundu, Liwan, Paitan,Tangara, Dumpas, Lobu, Pingas, Tidong, Gana, Lotud, Rumanau,
Tindal, Garo, Lundayo, Rungus, Tobilung, Idaan, Makiang, Sinobu, Tolinting, Kadayan,
Malapi, Sinorupu, Tombonuo, Kimaragang, Mangkaak, onsogon, Tuhawon, Kolobuan, Minokok,
Sukang, Tutung, Kuijau, Murut, Sungai, Bisaya Kesemua etnik ini mempercayai
bahawa mereka berasal dari Nunuk Ragang,iaitu satupetempatan awal Kadazandusun
yang terletak di Kawasanperkampungan Tompios dalam daerah Ranau.( http://www.idesa.net.my/modules/news/article.php?storyid=896)
Sesungguhnya,
kaum Kadazandusun ini memiliki banyak budaya yang boleh diwarisi contohnya dari
segi asal-usul, lagenda dan perkembangan suku kaum Kadazandusun, bahasa,
pakaian tradisional, muzik berunsurkan tradisional, corak kehidupan
masyarakatnya, tariantradisional dan kemuncak bagi pemartabatan warisan budaya Kadazandusun
ialah Perayaan Pesta Kaamatan yang diadakan pada setiap tahun. Dalam aspek
asal-usul, lagenda dan perkembangan sukukaum Kadazandusun menjelaskan tentang
kelahiran kaum Kadazandusun dan lagenda kelahiran kaum ini bermula dari
"NunukRagang" sehinggalah kepada perkembangan dan penyebaran
sukukaumini ke seluruh pelusuk negeri Sabah yang telah banyak mempengaruhisosio
budaya mereka mengikut tempat yang baru, contohnya dari aspek bahasa dan corak
kehidupan mereka. Mengikut statistik,terdapat lebih kurang 40 etnik yang
terdapat dalam suku kaum Kadazandusun.
Dari
aspek bahasa, perbezaan loghat, sebutan dan ejaan banyak dipengaruhi mengikut
etnik tertentu. Contohnya, sebutan danejaan sukukaum Kadazandusun dari satu daerah
dengan daerah lain dinegeri sabah adalah berlainan tetapi masih membawa erti
dan makna yang sama. Pakaian tradisi ini pula berbeza mengikut kawasan dansosio
budaya suku kaum Kadazandusun. Dalam aspek ini, tumpuan diberikan kepada corak
pakaian dalam perayaan tertentu. Setiap etnik dalam Kadazandusun mempunyai
pakaian tradisinya sendiri. Muzik tradisi yang ditonjolkan dalam kaum ini amat
menarik dan unik. Alat-alat dan bunyi-bunyian tradisional ini banyak
terdapatdalam suku kaum Kadazandusun dan ianya berpotensi untuk diwarisi oleh
generasi muda kini. Antara lain alat-alat muzik tradisi yang popular ialah
gong, sompoton, kulintangan, togunggu atau togunggak,bungkau, pumpuak,
sundatang, suling, turali, tongkungon dan lain-lain lagi. Disebabkan masyarakat
Kadazandusun ini memiliki pelbagai budaya yang unik mengikut etnik tertentu
maka corak hidup mereka juga berbeza mengikut tempat tertentu. Kebanyakan corak
kehidupan mereka ini dipengaruhi oleh adat resam penduduk setempat. Adat resam
inilah yang mempengaruhi corak kehidupan masyarakat Kadazandusun sesuatu
kawasan.
Dalam
setiap upacara rasmi ataupun perayaan tertentu, tarian tradisional suku kaum
Kadazandusun sering menjadi daya tarikan dan kemeriahan majlis tersebut. Setiap
etnik dalam Kadazandusun mempunyai tarian tradisinya sendiri. Corak tarian tradisional
ini dipengaruhi oleh sosio budaya kawasan tertentu. Kemuncak bagi pemartabatan
warisan budaya suku kaum Kadazandusun dan kesenian serta keunikannya ialah
menerusi Perayaan Pesta Kaamatan yang diraikan pada setiap 30 dan 31 Mei setiap
tahun. Dalam perayaan ini,berbagai acara menarik dan juga budaya kaum Kadazandusun
yang ditonjolkan dan dipamerkan. Antara lain acara yang biasanya menjadi
tarikan dalam Perayaan
TAHUKAH ANDA??
Kadazandusun
merupakan satu kelompok masyarakat etnikperibumi yang terbesar di Sabah yang
dikenal juga sebagai suku kaum Dusun. Suku kaum Dusun ini sebahagian besarnya
tinggal di Bahagian Pantai Barat, Pedalaman, dan Pantai Timur Sabah.
Kelompok-kelompok Dusun tersebut terdiri daripada 12 suku yang dikenali sebagai
suku Dusun Papar, Dusun Putatan, Dusun Penampang, Dusun Ranau, DusunLotud,
Dusun Kiau, Dusun Rungus, Dusun Tagas, Dusun Tempasuk,Dusun Tambunan, Dusun
Tatana, dan Dusun Tungku atau Begahak. Suku-suku kaum Dusun bermukim di kawasan
yang berasingan sertamenggunakan dialek yang berlainan, tetapi tidak timbul masalah
kekangan komunikasi antara satu suku dengan suku yang lain, lantaran ciri-ciri
budaya yang dikongsi berdasarkan warisan bersama.
Terdapat
suku kaum Dusun di Sabah yang dikenali dengannama 'Kadazan'. Pada mulanya
'Kadazan' turut diklasifikasi sebagai bangsa yang sama serumpun dengan 'Dusun'.
Apabila dimensi politik dilibatkan untuk mengelaskan suku-suku tersebut,
keadaan menjadi tidak menentu. Bangsa Kadazan dan Dusun berkongsi bahasa
danbudaya serupa, meskipun dengan perbezaan dalam dialek. Hal Yang membezakan
bangsa Kadazan dan Dusun adalah disebabkan factor kedudukan geografi tempat
tinggal mereka. Bangsa Kadazan,menduduki tanah delta yang landai, yang sesuai
untuk sawah pertanian,manakala bangsa Dusun pula, biasanya menduduki
kawasan-kawasan berbukit dan bergunung-ganang di pendalaman Sabah.
Perkataan"Kadazan" bermaksud "Kedai". Ini mengambarkan
bahawa bangsa Kadazandusun ini menghuni dikawasan bandar-bandar, yang terdapat kedai-kedai,
pendek kata kaum Khadazandusun ialah bangsa "Dusun" yanghidup didalam
bandar. Dalam sebutan bahasa Malaysia ia disebut"Kekedaian" ataupun
"Kekedazan" dalam bahasa dusun. Secarateorinya kaum ini sepatutnya
hanya dipanggil bangsa "Dusun" dan bukannya Khadazandusun,
memandangkan mereka ini adalah dari suku kaum yang sama.
2.0 LAGENDA
NUNUK RAGANG
Catatan
yang lengkap mengenai Nunuk Ragang sudah lama hilang namun apa yang masih
tinggal hanyalah teori-teori para ahli Sains Sosial dan cerita legenda. Nunuk
Ragang merupakan satu kaitan yang rapat dalam membuka lembaran sejarah yang
dikaitkan denganmasyarakat KadazanDusun. Melalui beberapa kajian yang dilakukan
oleh beberapa pengkaji budaya, telah berjaya membongkar asal usul masyarakat
KadazanDusun. Masyarakat KadazanDusun mempercayaibahawa nenek moyang mereka berasal
dari satu tempat yang bernama Nunuk Ragang yang bermakna “Pohon Ara berwarna
merah”. Tempat tersebut terletak di satu kawasan hulu Labuk yang pada masa sekarang
terletak di Daerah Ranau. Nunuk Ragang dikatakan mempunyai dua buah sungai
iaitu Sungai Liwagu dan Sungai Gelibang.Sungai-sungai ini mengalir ke arah
timur Ranau dan juga Tambunan.Sungai-sungai ini memainkan peranan penting
sebagai laluan utamaperpindahan beramai-ramai masyarakat KadazanDusun ke
seluruh pelosok tempat di Negeri Sabah.Menurut sumber cerita lisan yang
diperolehi daripada masyarakat KadazanDusun itu sendiri, pokok atau pohon Ara
tersebut adalah sebesar enam depa lingkungan tangan yang memeluknya, daun-daun
yang merimbun pula dapat melindungi di bawahnya sebanyaktujuh buah pondok kecil
masyarakat KadazanDusun dahulu kala yangbersaiz 240 kaki persegi. Pada mulanya,
nenek moyang mereka hidup bebas dan menikmati limpahan rezeki yang ada di
sekeliling mereka.Tetapi lama-kelamaan apabila penduduk di tempat itu semakin
ramaidan bertambah sesak serta pencarian makanan pun bertambah sukar,ketua
mereka telah memerintahkan pahlawan-pahlawannya pergi mengembara dan mencari
kawasan-kawasan penempatan baru yanglebih sesuai dan mempunyai sumber makanan
yang lebih banyak.
Ekoran
daripada pengembaraan yang dilakukan oleh pahlawan-pahlawan inilah, mereka
akhirnya telah menemui pelbagai tempat dan terus menceritakan tentang penemuan
yang telah merekaperolehi. Maka, berlakulah penghijrahan secara beramai-ramai
dandalam beberapa kumpulan yang diketuai oleh pahlawan-pahlawan tadidan
sekaligus menjadi penyebab terjadinya pemisahan dan penyelerakan orang-orang
KadazanDusun seperti mana yang ada pada masa sekarang. Sebenarnya, jika dilihat
daripada konteks masyarakat, Nunuk Ragang ini adalah satu tanda kemunculan kaum
KadazanDusun yang ada di Sabah ini dan secara tidak langsung menjadikan budaya
inibegitu unik sekali. Ini hanya disebabkan oleh sebatang pohon ara yangbesar
yang dijadikan sebagai tempat berlindung dan akhirnya telah berkembang dan
terciptanya sebuah kaum yang besar dan kaya dengan pelbagai seni kebudayaan
yang tersendiri iaitu kaum KadazanDusun.Seharusnya sejarah kemunculan awal kaum
KadazanDusun inidipelihara rapi dan perlu diturunkan dari satu generasi
kepadagenerasi yang lain.
Perspektif
masyarakat kini terhadap lagenda Nunuk Ragang adalah pelbagai. Menurut Pengarah
Kebudayaan Kesenian danPelancongan Negeri Sabah, Encik Chua Tek Luwi,
masyarakat mempunyai perbezaan pendapat mengenai proses pengembangan kaum KadazanDusun
ini. Selain itu, tanpa disedari ekoran daripada perkembangan ini secara tidak
langsung menyumbang kepada perpecahan kepada kaum KadazanDusun. Namun,
perpecahan inibukanlah menjurus kepada perpecahan yang negatif tetapi ini
secara tidak langsung telah menyumbang kepada kewujudan kepelbagaian carahidup
dan juga bentuk etnik yang berlainan dalam kaum KadazanDusunitu sendiri.
Bagi
perspektif golongan muda pula, mereka ini kurang didedahkan dengan cerita-cerita
Nunuk Ragang mahupun cerita lagenda yang lain. Golongan muda kini tidak begitu
mengenali ataupun mengetahui lagenda yang ada di Sabah. Hal ini berlaku
disebabkan pendedahan yang amat terhad oleh golongan tertentu selain daripada kurangnya
minat dari golongan muda itu sendiri. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab
bersama untuk memperkenalkan cerita dan juga lagenda Nunuk Ragang ini kepada
mereka. Jika diamati keseluruhan cerita Nunuk ragang ini, secara simboliknya ia
menyampaikan mesej yang positif dari segi pembentukan perpaduan dikalangan
masyarakat KadazanDusun.Oleh itu, sebagai ahli masyarakat Sabah, sudah menjadi
satukewajipan untuk menjaga dan meneruskan pewarisan budaya yang adaagar ia
tetap kekal dalam nilai estetika kebudayaan masing-masing. Lihat saja kepada
cerita Nunuk Ragang ini, iamempunyai nilaiperumpamaan yang perlu ditetliti
kembali sekiranya kita inginkanperpaduan itu kekal dalam masyarakat kita. (http://www.pensabah.gov.my/SETIA/artikel/lagenda_nunuk_ragang.htm)
3.0 TEORI
SAINS SOSIAL
Terdapat
sekurang-kurangnya empat teori mengenai asal-usul kaum kadazandusun.
3.1 Teori
Pertama: Kaum Kadazandusun berasal dariketurunan "Mongoloid" (Ivor
H.N. Evans:1923 dan T.R.Williams: 1965);
3.2 Teori
Kedua : Kaum Kadazandusun berketurunan"Indo-Malayan" (T.R. Williams:
1965).
3.3 Teori
Ketiga : Kaum Kadazandusun adalah kacukankaum China (Ivor H.N. Evans:1923 dan
Owen Rutter:19220
3.4 Teori Keempat : Kaum Kadazandusun
adalahketurunan orang purba Gua Madai.
Sejarah
lisan atau Cerita Legenda yang popular menunjukkan bahawa Kadazandusun berasal
dari tempat ini -"NUNUK RAGANG". Tempat ini terletak di sebuah
kawasan di sekitar muara pertemuan dua batang sungai iaitu sungai Kogibangan
(dari arah kiri) dan Sungai Kawananan (dari arah kanan) yang telah bercantuman
menjadi sungai yang lebih besar, yang dinamakan Sungai Liwogu (Dalam dan
Tenang). Kerana diliputi dengan "lembaga hidup yang kelihatan
kemerahan-merahan" masing-masing dengan telatah dan perangainya.
Di
bawah pohon, di tebing sungai dan di atas sepanjang juntaian akar Nunuk -penuh
dengan lembaga itu. Pantulan warna ke"kemerahan" semakin menyerlah
apabila cahaya matahari terpancar kearah tubuh lembaga-lembaga itu. Oleh yang
demikian, Nunuk itu kelihatan seolah-olah "merah" lalu ia dipanggil
Nunuk Ragang.(Aragang/Ragang(Bahasa Kadazandusun)=Merah. Tanggapan bahawa Nunuk
itu Merah atau Nunuk Ragangadalah kiasan bagi menggambarkan betapa ramainya
manusia (lembagamerah) yang bersenda ria di sekitar kawasan Nunuk ini.
Sebenarnya, manusia yang ramai dikiaskan sebagai "warna merah"
apabila dilihatdari jarak jauh dan bukanlah pokok Nunuk itu yang berwarna
merah.Sejak itu, nama NUNUK RAGANG ini menjadi "identity"rakyat Sabah
yang mempercayai bahawa"asal-usul" mereka adalah dari kawasan ini.
Tempat ini dikenali sebagai Pomogunan Nunuk Ragang, nama yang diambil
bersempena dengan kewujudan pokok Nunuk, yang pada suatu ketika dahulu
"merah" satu perlambanganmenunjukkan betapa ramai manusia di tempat
ini. MasyarkatKadazandusun sehingga kini masih mempercayai bahawa pokok dan tempat
Nunuk Ragang itu adalah "keramat" dan disegani. Untuk memelihara
sejarah lisan kaum Kadazandusun" Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah
(KDCA), pada tahun 1969 telah meminta bantuan daripada kerajaan negeri Sabah
untuk mendirikan sebuah Tugu Peringatan Nunuk Ragang yang telahpun siap dibina
pada 23September, 1995.
Di
kawasan muara percantuman dua batang sungai ini,terdapat sepohon pokok Kayu Ara
(Nunuk). Saiz pokok Nunuk itusangat besar dan sebahagian daripada akar serta
dahan-dahannya condong ke arah sungai Liwogu. Dahan-dahan dan akar terjuntai
kesungai, sangat sesuai sebagai tempat rekreasi seperti memanjat,bergayut,
berteduh dan sebagainya. Penduduk di sini sangat ramai,ketika cuaca baik dan cahaya
matahari memancar di ufuk barat dari jam 1.00 petang hingga 4.00 petang, ketika
itulah ramai penduduk (tidak kira tua, muda, gadis, pemuda dan anak-anak dsb.)
turun bermandi-manda di sungai Liwogu, sementara yang lain memanjat, bergayutan
serta ramai yang berjemur di atas dahan-dahan rending Nunuk tersebut. Suasana
demikian berlaku hampir pada setiap hari dan pada masa yang hampir sama,
kecuali cuaca tidak baik atau sungai Liwogu inibanjir. Maka apabila seseorang
melihat pokok Nunuk dalam suasanaseperti itu dari jarak jauh, sama ada dari
puncak bukit mahupun darisebarang sungai Liwogu, pemandangannya sangat
menakjubkan. Pokok Nunuk kelihatan seolah-olah "aragang".
4.0 KEHIDUPAN
MASYARAKAT NUNUK RAGANG
Masyarakat
terawal Kadazandusun dikatakan telah menghuni tempat ini dalam keadaan bebas,
menikmati berbagai-bagai jenis bekalan makanan yang mencukupi, baik makanan
daripada hutan mahupun daripada sungai serta hasil daripada usaha pertanian. Keperluan
hidup yang lain juga mudah diperolehi di sekeliling perkampungan Nunuk Ragang
ini. Kehidupan mereka aman dan damai,bersatu padu, mogitabang-tabang,
mogiuhup-uhup, otoluod, obinsianan,orulan, ohinomod, aparu, onimot, obingupus,
okupi, obintinong, obingkanggau, obintumbayaan, obinronok, obiniangasan, otuyu,
obingopi, mamantang, otorini, opori, oining, obintudau, osuau, opohawang,
obulun om onitinginawo. Hidup yang tenang dan tenteram itu telah membolehkan
mereka berfikir sambil menerokai "teknologibaru" bagi menambah
kecekapan, menamnbah dan memudahkan urusanserta meningkatkan kesejahteraan
hidup seharian. Bidang bidang yangditerokai antara lain ialah peralatan pakaian
(seperti sinombiaka,tokuluk (sirung, linumbagai, golong, sinandang,
limpogot,dll), peralatanpertanian (seperti ragus, basung, dangol, gagamas, kakali,
guyudan,kisaran, tosung, rilibu/raya dll). Peralatan perikanan (seperti
tundalo, siud, bangkala,tambong, bubu sawak dll), peralatan penternakan (lukug,
gading dll ), peralatan memburu (sopuk, tuwil, gaba, sungul, balatik, paliw,
tandus,ramok, rungkasip, tabpai, sodik, tungkakub, pimpig, tawos dll),peralatan
muzik dan bunyi-bunyian (seperti tagung, sompoton, turali,bungkau, suling
pumpuak, dll), peralatan dan produk-produk ekonomi(seperti Bohungon, Basung,
kakanan, luping, sigup, sada toosin, bilis, tipun, paha, tusi dll).
Legenda
Nunuk Ragang turut memuatkan cerita berhubung dengan pengembara-pengembara
China di kawasan Kinabatangan dan Labuk,
di mana mereka dikatakan mempunyai beberapa siri pertemuan yang terawal dengan
penduduk-penduduk Nunuk Ragang. Ini diikuti dengan perkahwinan di antara anak
perempuan Ketua orang Kadazandusun dengan seorang pahlawan China yang kaya.
Sejak itu, penduduk Nunuk Ragang telah bertambah dengan banyaknya sehingga menyebabkan
kesukaran untuk mendapatkan makanan dalam kawasandan persekitaran dan
perkampungan Nunuk Ragang. Tambahan pula penduduk.penduduk Nunuk Ragang
sudahmula ingkar terhadap Tuhan Kepercayaan mereka, iaitu Kinoingan dantidak
lagi mengamalkan adat-istiadat yang diperturunkan kepadamereka sejak kaum
Kadazandusun dicipta oleh Kinoingan. Ada yang menceritakan bahawa akibat dari
keengkaran dan pelanggaran agama,Kinoingan telah menghukum penghuni Nunuk
Ragang sehingglah merekasedar, insaf dan bertaubat mengenai kesilapan mereka
itu.
Terdapat
cerita di mana pada suatu hari, sedang mereka menanam padi huma(tidong) secara
bergotong -royong (mogitatabang),tiba-tiba mereka dengar suara manusia dari
dalam tanah, lalu merekapun mengorek tanah itu. Mereka dapati satu lubang yang
besar,penuh dengan manusia berbagai bangsa. Ketua manusia dari dalamtanah itu
mengucapkan terima kasih atas pertolongan orang NunukRagang kerana membebaskan
mereka dari dunia di bawah bumi(Kolungkud). Ketua itu juga menerangkan hasrat
mereka iaitu untuk mengambil alih semua kawasan perkampungan Nunuk Ragang serta
persekitarannya. Hanya tujuh (7) bulan sahaja masa diberi
kepadapenduduk-penduduk Nunuk Ragang untuk berhijrah dan meninggalkan kawasan
Nunuk Ragang, Selepas pemberitahuan orang-orang danbawah bumi itu, keluarlah
mereka beramai-ramai dan seterusnya menghilangkan diri.
Selepas
kejadian itu, ketua masyarakat Nunuk Ragang mula diserang mimpi-mimpi ngeri.
Pakar-pakar penterjemah mimpi semuaber pendapat bahawa penduduk-penduduk Nunuk
Ragang akanmengalami tujuh (7) jenis penderitaan sekiranya mereka terus berdegil
dan tidak mahu meninggalkan Nunuk Ragang. Tidak lama kemudian, sungai Liwogu
dikatakan telah menghakiskan tebingnya dan pokok Nunuk Ragang mula tertumbang.
Pada masa yang sama penyaki tcacar "rakit" yang dahsyat mula
menyerang penduduk Nunuk Ragang.
Ketua
kaum Kadazandusun itu kemudiannya membahagi-bahagikan orang-orangnya dalam
tujuh (7) kumpulan lalu mengarahkan ketua-ketua kumpulan supaya pergi
mengembara untuk mencari kawasan penempatan baru. Ketua kaum Kadazandusun itu
pada mulanya diterbangkan oleh ayam besar yang sakti, mula-mula ke Ranau kemudian
ke Tambunan, Keningau, Kota Belud dan beberapa tempat yang lain. Setiap kali
ayam sakti itu tiba di sesuatu tempat ia akan mengais-ngais serta meratakan
kawasan itu sehingga menjadi satu dataran luas bagi menempatkan orang-orang
Kadazandusun di kawasanitu. Semasa berhijrah. sungai-sungai tempatan telah
dijadikanpanduan kepada ketua-ketua pengembara danrombongan masing-masing
menyebabkan mereka terpisah-pisah sebagaimana ia diperlihatkan oleh pecahan
kesukuan kaum Kadazandusun di seluruh Sabah pada masa kini. Setiap kumpulan
telah membentuk dan membangunkan penempatan masing-masing sambil memperkukuhkan
keunikan kemasyarakatan mereka sendiri
5.0 LAGENDA
PESTA KAAMATAN
Pesta
Kaamatan atau "Magavau" dalam bahasa kadazan, merupakan upacara
perayaan khas untuk menghormati "Bambazon"iaitu semangat padi.
Perayaan ini adalah amalan secara tradisi kaumkadazandusun sejak zaman
berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai
padi. Pesta Kaamatan yang kita rayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis
Undangan KerajaanKoloni sebagai Cuti Umum sejak tahun 1960 lagi. Beliau yang bertanggungjawab
untuk mengusulkan agar Pesta Kaamatan ini diisytiharkan sebagai Cuti Umum ialah
Allahyaraham YAB Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, SMN, PSM. SPDK, PNBS, bekas
Ketua Menteri Sabah yang pertama.
Perayaan
Kaamatan yang juga merupakan, perayaan kebudayaan tahunan oleh masyarakat
Kadazandusun dan amat sinonim dengan masyarakat petani, sebagai satu acara
kesyukuran terhadap penghasilan padi pada tahun semasa. Idea untuk mengadakan sambutan
ini mula dicetuskan oleh mendiang Orang Kaya Kaya (OKK)Sodomon selaku Ketua
Anak Negeri Keningau pada tahun 1956.Selepas itu, semua ketua-ketua suku Kadazandusun
dari pelbagai daerah mula menunjukkan respon positif dan perayaan di peringkat negeri
pertama kali diadakan pada 30 Jun –1 Julai 1960 di Padang SMSt.Michael,
Penampang. Selepas sekian lama, pada tahun 1986, Kadazandusun Cultural
Assocation (KDCA) memutuskan bahawa tarikh perayaan kaamatan ditetapkan pada
30-31 Mei dan pelancaran perayaan pada 1 Mei. Perayaan kaamatan mempunyai 2
unsur utama yang merupakan nadi dan identiti perayaan ini. Unsur pertama atau identiti
utama ialah pemujaan semangat padi, yang dikenali sebagai Magavau (restoration
ceremony). Masyarakat Kadazandusun mempercayai bahawa padi mempunyai ‘semangat’
yang dikenali sebagaiBambarayon. Kepercayaan ini timbul ekoran cerita lagenda
tentangKinoringan (tuhan) yang mengorbankan anak perempuannya yangtunggal iaitu
Huminodun, yang telah dibunuh, dibelah 7 dan ditanam.Kemudian tumbuhlah pokok
padi yang membolehkan manusia boleh hidup. Mitos ini telah menjadi lagenda
masyarakat Kadazandusun turun temurun yang menyebabkan timbulnya kepercayaan
terhadap semangat padi serta keajaiban angka 7. Pemujaan ini dikendalikan oleh Bobolian,
yang dikatakan mempunyai kemampuan berkomunikasi denganalam ghaib. Upacara
magavau yang sinonim dengan istilah moginakan, secara simboliknya bertujuan
berterima kasih, memohon kemaafan (sekiranya ada padi/beras yang disia-siakan)
serta harapan agar hasil padi pada masa akan datang lebih baik.
Ratu
Kaamatan atau Unduk Ngadau juga merupakan identity perayaan Kaamatan. Selari
dengan upacara Magavau yang timbul ekoran kepercayaan terhadap Bambarayon, maka
Unduk Ngadau tidakdapat dipisahkan dalam perayaan ini. Pertandingan ini adalah
bagi mengingati lagenda Huminodun, yang telah dikorbankan oleh Kinoringan demi
manusia di muka bumi. Huminodun dibelah 7, ditanam dan kemudian tumbuhlah pokok
padi, yang menjadi makanan rujihampir seluruh dunia. Itulah sebabnya angka 7
dianggap angka keramat bagi Kadazandusun, bahkan kini wujud 7 istilah bagi padi
iaitu Som-puun, Son-guas, Son-rawoh, Son-gi-ih, Son-wawar, Som-putul dan Som-bilod.
Simboliknya, Unduk Ngadau yang diambil dari perkataanTunduk do Tadau
mencerminkan gadis Kadazandusun yang lemah lembut tetapi tegas/berani,
berketrampilan, berpendirian danberperanan dengan baik dalam masyarakat.
Kini,
setelah hampir 50 tahun Kaamatan dirayakan secara rasmi, sambutan ini telah
menghadapi beberapa penyesuaian dengan pengisian acara seperti Sugandoi, Tarian
Tradisi, Sukan Tradisi,Pameran dan sebagainya bagi menjadikan lebih menarik dan
‘sosial’.Dalam konteks negara, sejak tahun 2001, Kaamatan telah disambut
diperingkat kebangsaan, yang merupakan pengiktirafan terhadap Kadazandusun
secara menyeluruh. Cabaran utama Kaamatan pada masakini ialah dengan wujudnya
unsur-unsur commercialitation, iaitu motivasi Kaamatan yang salah. KDCA
berketetapan bahawa Kaamatan kini telah menjadi ‘milik’ masyarakat Malaysia,
tetapi haruslah dengan motivasi yang ikhlas, berpaksikan semangat konoringan
dan huminodun.(http://gerbangpitas.blogspot.com/2008/05/perayaankaamatan.html)
MITOS ASAL USUL KAAMATAN
Mitos 1(http://anjunglarik.blogspot.com/2008/06/dusun-kadazandusun-siri-sabah-2.html)
Terdapat
banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum
Dusun. Walau bagaimanapun ianya tetap membawa maksud yang sama. Menurut cerita
lisan, Kinoingan(Dewa) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak perempuan
yangbernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang Dusun daripada kebuluran
kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi, maka Kinoingan terpaksa
mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun. Huminodun dibunuh dan mayatnya
dikubur menurut adat istiadat selengkapnya. Kononnya, mayat Huminodun itu telah
mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi makanan utama kepada
kaum Dusun. Salah satu benih tumbuhan itu ialah padi. Oleh kerana sebahagian
dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih padi, maka wujudlah kepercayaan
bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama "Bambazon".
Bermula dari kejadian inilahorang-orang Dusun memulakan upacara Pesta
Kaamatan(Pesta Menuai).Perayaan seumpama ini dirayakan dengan harapan agar
rezeki yangakan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap
semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telahselamat dimasukkan
ke dalam ketawai/tangkob (bekas tempatmenyimpan padi). Selain itu, perayaan
Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita akan rasa penghargaan dan
penghormatan masyarakat Kaum Dusun akan Dewa Kinoingan yang sanggup mengorbankan
anak kesayangannya Huminodun untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak
mati kebuluran.
Mitos
2(http://anjunglarik.blogspot.com/2008/06/dusun-kadazandusun-siri-sabah-2.html)
Dikisahkan,
masyarakat Dusun pada zaman silam tinggal disuatu lembah yang subur. Pada satu
hari berlakulah satu kejadian yang ganjil, dimana segumpal batu telah tumbuh di
satu kawasan dalam lembah tersebut. Kian hari batu itu kian membesar. Kian hari
kian panas pulalah cuaca di lembah itu. Akhirnya lembah yang subur itu kering
kontang akibat ditimpa bencana kemarau. Tanam-tanaman sertabinatang-binatang
ternakan turut musnah. Dalam mengharungi malapetaka alam itu, beberapa orang
kampung didatangi mimpi yangserupa. Kononnya mala petaka yang menimpa mereka
akan berakhir jika seorang perempuan cantik yang berhati mulia dapat
dijadikankorban kepada batu itu.
Hebohlah
orang-orang kampung memperkatakan tentang mimpi itu. Maka Tok Ketua pun
memanggil anak-anak buahnya ke balai, lalu berbincang tentang mimpi berkenaan.
Walau bagaimanapun,mereka tidak sampai hati untuk mengorbankan nyawa manusia. Keputusan
berdasarkan persetujuan ramai itu telah didengar oleh si Kinomulok, anak gadis
Tok Ketua. Secara senyap-senyap Kinomulok menyusup ke kawasan batu yang kian
membesar itu lalu terserempak dengan beberapa orang bobolian(pendeta). Si
Kinomulok bertanya kepada mereka akan kebenaran firasat mimpi yang
diheboh-hebohkan itu dan Bobolian mengiakannya. Gadis yang cantik dan berhati
mulia itu tidak sanggup membiarkan orang kampungnya menderita apatah lagimati
kebuluran. Dia menawarkan diri untuk dijadikan korban tetapiorang-orang kampung
yang berada di kawasan batu itu menolak tawarannya. Tiba-tiba kedengaran bunyi
guruh yang amat kuat diiringi kilat sabung-menyabung. Dengan tidak semena-mena
si Kinomulok telah disambar petir. Tubuhnya bercerai-berai. Kononnya darahnya
bertukar menjadi padi. Giginya menjadi jagung manakala isinya pula menjadi
timun. Pada malam selepas kejadian tersebut, orang-orang kampong bermimpi
bertemu dengan si Kinomulok. Dia berpesan agar orang-orang kampung
menghadiahkan tujuh tangkai padi kepadanya setiap kali selepas musim menuai
padi. Dia juga meminta agar pokok jagung dan timun ditanam di bendang atau di
sawah padi.
Sebab
itulah sehingga kini jagung dan timun masih ditanam di bendang dan di sawah padi.
Kononnya, selepas si Kinomulok disambar petir baharulah batu itu berhenti
membesar dan lembah kembali subur. Adalah dipercayai batuitu ialah Gunung
Kinabalu yang ada sekarang. Masyarakat Dusun jugapercaya roh si Kinomulok telah
menjelma dalam bentuk Bambarayon yang menjadi semangat padi. Bambarayon ialah
sejenis burung layang-layang yang berjambul. Secara alamiah, Bambarayon atau
burunglayang-layang tidak memakan padi. Serangga merupakan makananutamanya. Di
samping itu, burung layang-layang sering kelihatanberterbangan di kawasan
bendang dan sawah padi. Dengan demikian gerak tari Sumazau juga telah dikaitkan
dengan Bambarayon yangdianggap oleh suku kaum Dusun sebagai samangat padi.
5.1 Asal Usul Magavau
Terdapat
banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum
Kadazandusun. Walau bagaimanapun iany atetap membawa maksud yang sama. Menurut
cerita lisan, Kinoingan(Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak
perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang Kadazandusun
daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi, maka
Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun. Huminodun
dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya. Kononnya,
mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi
makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benihtumbuhan itu ialah padi.
Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih padi, maka
wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi
nama"Bambazon". Bermula dari kejadian inilah orang-orang Kadazandusun
memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai ) seperti yang kita rayakan
dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan datang
bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni
padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai (
Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi. Selain itu, perayaan Pesta
Kaamatan ini jugamengingatkan kita akan rasa penghargaan dan penghormatan masyarakat
Kaum Kadazandusun akan Penciptanya ( Kinoingan ) yangsanggup mengorbankan anak
kesayangannya Huminodun untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati
kebuluran.
6.0 KESIMPULAN
Pada
dasarnya bangsa Kadazandusun bertutur bahasa Kadazandusun yang disandarkan pada
dialek Bunduliwan dan diperkayakan dengan dialek-dialek etnik yang lain.
Meskipun bahasa Kadazandusun mempunyai berbagai dialek berdasarkan dialek
Bunduliwan, mereka saling mengerti di antara satu dengan lain. Bahasa
Kadazandusun boleh dibahagikan dalam empat kumpulan dialek seperti berikut;
·
Dialek Kadazandusun Pantai Barat
·
Dialek Kadazandusun Pantai Timur
·
DialekKadazandusun Utara
·
Dialek Kadazandusun Pedalaman
Radio
dan surat khabar adalah dua media penting sebagai saluranuntuk pengembangan
Bahasa Kadazandusun
#copied and pasted
http://taipanqqculinary.blogspot.com/2018/02/sedang-diet-ini-jenis-pancake-yang.html
ReplyDeletehttp://taipannnewsss.blogspot.com/2018/02/pasangan-ldr-tetap-dapat-rayakan.html
http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/02/jomblo-enggak-bakal-ngenes-kalau.html
QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | TAIPANQQ .VEGAS
-KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
1 user ID sudah bisa bermain 7 Permainan.
• BandarQ
• AduQ
• Capsa
• Domino99
• Poker
• Bandarpoker.
• Sakong
Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
customer service kami yang profesional dan ramah.
NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
• WA: +62 813 8217 0873
• BB : D60E4A61
• BB : 2B3D83BE
Come & Join Us!